Sider

7. august 2016

DIY strikket puf

Den gang min søn lå i maven forelskede jeg mig i de puffer man kan købe hos sebra for en formue, men jeg var for nærig til at give det den kostede. I lang tid blev det ved det, men for et års tid siden tog jeg fat med strikkepind og stofgarn fra Kvickly. Det er ingen hemmelighed at stofgarn er tungt så det er først nu den er blevet helt færdig. 

 

 

 

Skulle nogen få lyst at gøre mig kunsten efter får i en lille DIY her 

Materialer: 
3 nøgler stofgarn fra Kvickly (svarer ca til 1,5-2 store nøgler zpaghetti) 
En rest zpaghettigarn i kontrastfarve ca 3m 
En tyk juniordyne, hvide monteringspuder eller lign. 
12mm rundpind på 60cm 

Min puf er 30 cm høj og har en diameter på ca 30 cm. 

Den er strikket frem og tilbage på rundpind i retmasker. 

Tip: når du vender før du er nået til enden af en pind, flytter du en maske over på højre pind, flytter garnet om på siden ind mod dig selv, flytter masken fra før tilbage på venstre pind, vender strikketøjet og strikker derudaf. På den måde undgår du store huller hvor du har vendt. 


P1: Slå 50 masker op på rundpinden og strik hele pinden. Vend.
P2: strik til der er 5 masker tilbage og vend (se tip), 
P3: som P2 
P4: strik til der er 10 masker tilbage og vend 
P5: som P4
P6: strik til der er 5 masker tilbage og vend
P7: som P6
P8: strik til slutningen af pinden og vend
P9: som P8
*
Gentag fra pind 2-9 til der ikke er garn nok til et helt sæt mere og luk af efter 

Montering
Find midten af kontrast garnet, træk det igennem alle toppene på den næst yderste maske i den ene ende, stram enden ind og bind en knude. 
Tag et lille stykke restgarn og gør det samme med den anden ende, men bind en ekstra knude så det ikke går op.
Sy nu med de to kontrast garn ender igennem alle maskerne fra opslagskanten og lukkekanten så puffen blir lukket. ( jeg syede ligesom man gør når man skal binde en gallakjole i ryggen). Når du er ca halvvejs fylder du puffen med en stramt rullet dyne eller hvad du nu har, og syr helt færdig. Bind et par knuder og stop enderne ind i puffen. 

Puffen kan gøres højere vej at øge antallet af opslåede masker eller lavere ved at trække masker fra det antallet af opslåede masker. 

Ønsker du en lavere men bredere puf kan du indsætte følgende mellem P5 og P6
P5a strik til der er 15 masker tilbage og vend,
P5b som foregående 
P5c som P4
P5d som P5
Fortsæt herefter som opskriften siger

Spørg endelig hvis der er noget der ikke gir mening så forklarer jeg så godt jeg kan. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar